V5

En ny version av modellen har utvecklats med en helt ny växellåda, starkare motor, NEM fickor på symoba kulisser, elkoppel som tillval, ESU loksound V5 samt en något högre vikt för bättre dragkraft.
Visuellt är det inga större förändringar men överlag en modell med något bättre köregenskaper och mindre transmissionsljud än den tidigare serien. 
Möjlighet att beställa samt vilka individer kommer ges när tid finnes att producera en ny serie.

SJ köpte in V5 från Henschel i Tyskland på 70-talet för att tillsammans med V4 ersätta dåvarande V3 från 50-talet. Loken levererades mellan 1975-78.
Under 90-talet målade SJ om många V5 till den Blå färgsättningen.  Green Cargo övertog V5:orna när SJ och GC delades 2001. Inga V5 har fått GC grön målning och de rullar idag som antingen Blå eller orange med GC märkning. Nr 183 och 187 är fortfarande Orange medan 152 och 156 idag är blå.
40 st byggdes och användes främst som växlingslok men de användes även till lättare godståg.
Under 90-talet bytte man till starkare motorer och huvarna fick ett något annorlunda utseende med galler på sidorna samt i front. Högsta tillåtna hastighet var 70km/h.
Modellen levereras DCC med ljud. ESU Loksound V4.
Bilder med tillåtelse av Ulrik Martinussen

SJ/GC V5

loading...